Börja med digital marknadsföring
Traditionell marknadsföring vs. digital marknadsföring
Marknadsföring kan delas upp i traditionell marknadsföring och digital marknadsföring. Det förstnämnda innehåller marknadskanalerna print, PR, TV, planscher osv. vilket är stora, breda kanaler som når ut till många människor. Eftersom medierna är så pass breda, samtidigt om du inte kan skapa en relation med kunderna, så kan det likställas med att du står med megafon och skriker ut ditt budskap till alla som går förbi dig på stan.
Digital marknadsföring är hittar du istället online, på olika hemsidor, nyhetsbrev, Google och i appar, där det finns stora möjligheter att nå ut till både en bred och generell målgrupp eller till en mindre mer nischad grupp av potentiella kunder. På så sätt kan man rikta sin kommunikation till de personer som man vet har större möjlighet att vara intresserade av den vara eller tjänst som du erbjuder. Med rätt mediamix kan du få kunderna att dras mot ditt varumärke och du kan lätt driva in högkvalitativ trafik till din hemsida, bara med ett enkelt klick.
Studier visar att upp till 89% av företagen minskar sin budget för print annonsering, medan majoriteten av bolag ökar sin budget för digital marknadsföring på olika plattformar, så som på Google, Tiktok och inom nyhetsbrev. Trenden visar alltså vart man hittar mer effektiva sätt att nå ut till sin kundgrupp, och vart man ska lägga sina pengar.

Att nå rätt typ av kund
Att nå rätt typ av kund är det viktigaste med marknadsföring, för kommunicerar du till fel personer så är sannolikheten väldigt liten att det leder till konvertering och oavsett vilken typ av marknadsföring man använder sig av, så är det konverteringen som du i slutändan är ute efter.
Därför är det viktigt att hitta en relevant målgrupp, dit man riktar sin kommunikation. Självklart kan man tänka att alla någon gång kommer vilja handla av ens varumärke, men vilka är det som troligtvis skulle tycka att ditt företag är intressant och vem ska du prata till? Målgruppen för ett sminkvarumärke kan tex. vara kvinnor 25-45år, baserat på deras produkter och prisbild, men det kan både vara andra åldersgrupper eller kön som köper produkterna.
Med digital marknadsföring så kan man också gå steget längre, och segmentera kommunikationen, dvs. välja ut hur vi pratar med olika typer av kunder. Man kan ha olika annonser på olika typer av hemsidor, skriva olika typer av copy till olika åldersgrupper eller baserat på vart de är i kundresan. Detta gör att din marknadsföring är mer effektiv eftersom den riktas till rätt person, via rätt kanal och vid rätt tillfälle.
3 tips för att börja med digital marknadsföring
- Analysera din potentiella målgrupp först. Vilka är dem, vart skulle du kunna nå dem och vad är viktigast för dem när de ska ta ett köpbeslut?
- Paid ads på plattformen Meta (Facebook och Instagram) är ett bra sätt att nå ut till många kunder, samtidigt som du enkelt kan välja målgrupp baserat på ålder, plats, intressen, liknande varumärken etc. Det är en bra kanal att påbörja din digitala marknadsföringsresa på då det är lätt att lära sig samtidigt som du själv kontrollerar budgeten och kan testa mängder av olika marknadsföringsbudskap.
- Lägg inte alla ägg i samma korg. Alla digitala kanaler har olika syften och att endast använda sig av tex. paid ads är både riskfyllt och ineffektivt i längden. För att skapa en effektiv marknadsföringsmix så behöver man analysera vart trafiken kommer ifrån och vart man ser mest möjligheter. SEM, Paid ads, SEO och CRM är ofta kompletterande kanaler som alla arbetar med att fånga in kunden, men också behålla den.